Тема тижня: "Птахи взимку" (16.01.2023 - 20.01.2023)


Освітні завдання: уточнити й розширити знання малят про зимуючих птахів, дати відомості про снігура та синицю (зовнішній вигляд, ознаки, живлення); розвивати спостережливість, увагу, пам’ять; виховувати дбайливе й чуйне ставлення до світу птахів, прагнення підгодовувати пташок узимку.

ПОНЕДІЛОК
Ранкова гімнастика з м’ячем
https://youtu.be/R7PUsFHw9MM
Ранкова зустріч "Як живуть птахи взимку" https://youtu.be/pJcPbvkBmaA
Заняття. Предметний світ: "Птахи" https://youtu.be/m-jPSl3mIEM
Пальчикова гра «Паперові сніжки» https://youtu.be/5iBJ_yhOJNc
Художньо – продуктивне образотворення (малювання) «Погодуємо пташок»https://youtu.be/lrwjv9EOvB8
Хвилинка допомоги матусі. Збирання крихти хлібу зі столу для пташок
Інтерактивна гра «Зимуючі птахи» https://learningapps.org/view14089301
Робота з батьками "Що робити, якщо дитина побачила щось страшне і боїться" (Додаток)
ВІВТОРОК
Руханка «Горобець» https://youtu.be/EFOp5eN9ujQ
Ранкова зустріч. Спостереження за снігурем https://youtube.com/shorts/HO2utdibX2I?feature=share
Заняття. Сенсорно-пізнавальний розвиток «Пташина годівничка» - https://youtu.be/29dMkOHtqzM
Музика. Музично – ритмічна вправа «По сніжку» https://youtu.be/qs-DLAIruyw
Інтерактивна гра «Зимуючі птахи» https://learningapps.org/watch?v=pxa4nrsfj22
Хвилинка допомоги татові. Зробити годівничку і повісити на подвір’ї
Робота з батьками: "Що необхідно дитині для благополуччя?" (Додаток)
СЕРЕДА
Ранкова гімнастика з м’ячем https://youtu.be/R7PUsFHw9MM
Ранкова зустріч. Спостереження за птахами на прогулянці https://youtu.be/6M-JFjorPCg
Заняття. Природний світ «Зимуючі птахи»https://drive.google.com/file/d/1TjBBudJAy6GTvthP867s0ghpaWaWHTjy/view?usp=drive_web&authuser=0
Пальчикова гра «Годівничка» https://youtu.be/IcJrsFRlSyE
Заняття з мовлення «Годівничка для птахів» https://youtu.be/-B4BXAv182A
Хвилинка допомоги бабусі (протерти листочки квітів)
Робота з батьками: "Правило світлофора: вчимось розподіляти та приймати рішення разом із дітьми (Додаток)
ЧЕТВЕР
Руханка «Горобець» https://youtu.be/EFOp5eN9ujQ
Ранкова зустріч. Бесіда «Зимові птахи» https://youtu.be/7xQWfdtrOjk
Заняття. Літературне образотворення. Заучування вірша А.Камінчук «Годівнички»https://youtu.be/NQlG_qVnPwI
Музичне заняття "Зима і діти" https://youtu.be/r9KQswTPsnk
Хвилинка допомоги дідусю. Прибирання снігу на подвір’ї
Інтерактивна гра «Дикі птахи»https://learningapps.org/view27644493
Робота з батьками: "Психологічна допомога дітям під час війни" Поради психолога для батьків. https://youtu.be/dQ5KlMYtj9Q
П'ЯТНИЦЯ
Ранкова гімнастика з м’ячем https://youtu.be/R7PUsFHw9MM
Ранкова зустріч. Гра «Зимуючі та перелітні птахи»https://youtu.be/T8CLPvBn9sY
Заняття. Аплікація «Годівничка для птахів»https://drive.google.com/file/d/1VdmSGD1pIJUUyn8Y2_wxfqJvKLlPyk2Z/view?usp=drive_web&authuser=0
Заняття з фізкультури «Іграшки» https://youtu.be/tuTWTqkpGYs
Інтерактивна гра «Знайди пару» https://learningapps.org/watch?v=px2hn45at22
Хвилинка допомоги братику чи сестричці, насипати зернят в годівничку
Робота з батьками. Поради психолога: Як батьки знецінюють власних дітей? https://youtu.be/skVc13_FSNc

Додаткові матеріали до теми


Розповідь «Зимуючі птахи» (з елементами бесіди)

Дорослий розташовує перед дітьми малюнки зимуючих птахів (ворони, горобця, синички, снігура) і розказує.

- Багато птахів ще восени відлетіло до вирію. Але чимало пташок лишилося зимувати в рідному краї. Це зимуючі птахи. Як називають пташок, що не відлітають у вирій?

- Погляньте на малюнки і скажіть: які з цих пташок вам відомі? (Відповіді дітей.)

Усі добре знають ворону й горобця. А ось — червоногрудий снігур та жовтогруда синичка. Усім цим пташкам узимку живеться непросто. Адже зараз сніг укрив землю, позамітав травичку, бур’яни з насінням. І зерна на полях більше немає. Тому зимуючі птахи нині голодують. Але люди мають допомогти пташкам — підгодувати їх. Для цього слід улаштувати пташині годівнички, в які насипати корм: насіння, зерно, крихти хліба для пернатих. Які труднощі відчувають пташки взимку? Як ми можемо допомогти зараз пташкам? (Відповіді.)


Гра-знайомство «Снігур та синичка»

Батьки розташовують перед дітьми малюнок пташиної годівниці і ставить на неї зображення снігура й синички.

- А до нашої намальованої годівнички нагодилися нині яскраві гості — снігур та синичка. Давайте познайомимося із цими гарними зимуючими пташками ближче! Ось снігур. Снігурі — червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають вони до нас із далекої півночі. Узимку снігурі їдять різні ягоди, насіння бур’янів. Коротким і товстим дзьобом снігурі вилущують насіння ясена, горобини. Снігурі — довірливі птахи. Вони співають нескладні пісні, які можна почути взимку. Ці птахи — окраса нашої природи. Дітям пропонується послухати аудіозапис голосу снігура. Потім педагог продовжує розповідь.

- Синичка — невеличка жовтогруда пташина. Синиче пір’ячко різнобарвне: і трішки сіреньке, і синеньке, і жовтеньке, і біленьке. А посередині жовтих грудей синичка має чорну смужечку — ніби краватку надягла. Хвостик у синички гостренький, дзьобик маленький, а ніжки — тендітні, тонесенькі. Синиця — пташка-трудівниця, вона дуже корисна. Синичка знищує багато шкідливих комах. Але взимку, коли комах немає, нічим синичці живитися, — вона голодує і тулиться ближче до житла людей. Малята прослуховують аудіозапис голосу синички.

Запитання до дітей

• Які пташки відвідали нашу намальовану годівничку?

• Як виглядає і співає снігур?

• Яка на вигляд пташка синичка?

• Який у синички голос?


Слухання віршів про снігура та синичку

Батьки знайомлять малюків із текстами віршів про пташок, із якими діти щойно познайомилися.

Снігурі Подивися: у дворі В чорних шапках снігурі, Ще й червоні фартушки Одягли собі пташки. Значить, сніг і холоди Наближаються сюди, Снігурами через те Їх тепер і ви звете. (Г. Демченко) Синичка Пташечка мене гука, Вийду — зразу ж утіка. Тільки в хату я зайду, Вже виспівує в саду. Винесу їй хлібця, сала, Щоб і завтра заспівала. (В. Бойко)

Логічна гра «Поясни чому»

Батьки ставлять дітям запитання і називають два варіанти відповідей на нього.

Завдання малят — вибрати з цих варіантів один, правильний.

• Чому ворону, синичку, снігура називають зимуючими птахами? (Тому що ці пташки зимують у теплих краях. Тому що вони зимують у рідному краї.)

• Чому взимку часто гинуть пташки? (Від снігопадів і негоди. Від голоду, бо все довкола вкрите снігом і ніяк знайти поживу.)

• Чому ми взимку підгодовуємо пташок? (Щоб пташки не голодували. Щоб подивитися, які бувають птахи.)

• Чому снігур виглядає таким яскравим? (Тому що в нього червона шапочка на голові. Тому що в снігура червоні груди.)

• Чим корисна синичка? (Синичка знищує безліч шкідливих комах. Синичка ловить мишей.)

Поспостерігайте з дітьми, як поводяться пташки на годівниці.

Ось синиця. Стрибнула, вибрала насіння, схопила — і на вихід. Розправлятися з нею пташина буде осторонь, серед гілок. З’їсть насінину — і знову до годівниці. А от горобець не полетить від корму, доки не наїсться або хтось не злякає його. Розкажіть, що з сухих кормів горобці й синиці охоче дзьобають пшоно, гречку, дрібну суху вермішель. А найкращий корм для синиць — насіння соняшника, тільки сире.


Бесіда «Біля годівнички»

Мета: закріпити знання про проблеми зимуючих птахів у холодну пору року; розвивати вміння спостерігати за поведінкою птахів та емоційно реагувати на неї.

Батьки звертають увагу на те, що діти вийшли на прогулянку не з порожніми руками.

Запитання: Що ми взяли з собою, виходячи на прогулянку? Кого ми збиралися пригостити?


Мовленнєва гра «Назви пташку»

Мета: учити дітей упізнавати і називати птахів; розвивати зорову пам’ять, мислення; виховувати любов до природи.

Обладнання: картинки із зображенням птахів.

Перед дітьми виставлені пташки, вони їх розглядають та називають. Потім батьки пропонують знайти певну пташку. Дитина називає пташку, показує її, решта знаками показують, згодні вони чи ні.


Робота з батьками

ВІВТОРОК

Що необхідно дитині для благополуччя?

Діти потребують від своїх батьків найелементарнішого – часу і турботи. Це основа їх розвитку. Ваша дитина виростає такою, якою ви її виховуєте. Розгляньмо, що саме дитина повинна отримати від батьків сповна.

На всіх дітей впливає навколишнє середовище, у якому вони зростають. Розвиток дитини залежить від того, як організоване її життя і хто навколо неї. Саме це робить її людиною. Якщо батьки заохочують дитину, вона вчиться впевненості. Якщо батьки вчать дитину чесності, вона стає справедливою. Якщо дитина росте в атмосфері схвалення, вона вчиться любити себе. Якщо дитина зростає в безпеці, вона вчиться довіряти. Якщо батьки вчать дитину ділитися, вона виростає щедрою. Якщо дитина росте в атмосфері прийняття та дружелюбності, вона вчиться любити й робити навколишній світ кращим.

Коли у вас вперше з'являється дитина, ви хочете дати їй усе найкраще: купуєте найдорожчі іграшки, одяг та інші речі. Але чи так усе це потрібне вашій дитині? Зрозуміло, їй необхідні певні речі, але не вони головне. Натомість любов, прихильність і увага мають головну роль у зростанні й розвитку дитини. Ваші турбота та прихильність створюють для дитини відчуття безпеки, яка дасть їй змогу на повну силу розкрити свій потенціал, досліджуючи навколишній світ. Розгляньмо кілька чинників, що мають важливе значення в розвитку дитини.

Безумовна любов

Хоч це й очевидно, однак безумовна любов необхідна кожній дитині. Безумовна любов – то не тільки прояви любові, це щось більше. Така любов повинна пронизувати кожні ваші дію, дотик та слово. Любов – це суть усіх взаємин, і саме вона допомагає вашій дитині довіряти вам і почуватися в безпеці. Тому важливо, щоб ви дали зрозуміти дитині, що ви її любите незалежно від її поведінки. Це допоможе вам створити сильний емоційний зв'язок із дитиною. Вона не має думати, що ваша любов залежить від її поведінки.

Турбота й задоволення потреб

Крім емоційної підтримки, яку ви даруєте своїй дитині, ви повинні задовольнити її базові потреби. Спробуйте зрозуміти їх на основі дій і голосу дитини. Так ви зможете визначити, наприклад, коли вона голодна.

Ще одна важлива потреба дитини – сон. Поки дитина спить, клітини її мозку оптимально працюють, створюючи нейронні зв'язки, необхідні для навчання й розвитку мислення. Тому переконайтеся, що дитина достатньо спить.

Також слід приділяти увагу харчуванню дитини, оскільки воно забезпечує дитячий організм поживними речовинами, необхідними для її здорового розвитку. У перший рік життя дитини головним інгредієнтом її харчування повинно бути грудне молоко.

Захист і безпека

Діти не почуваються в безпеці, коли батьки про них не піклуються, не задовольняють їх потреби, не виявляють достатньо любові. Почуття безпеки дає дитині змогу довіряти вам. Коли дитина почувається захищеною, вона знає, кому може довіряти в тих чи інших ситуаціях. Це створює сильну прихильність між вами й дитиною, що сприяє її благополуччю в майбутньому.

Крім емоційної безпеки, дитині також необхідна фізична безпека. Ви повинні подбати про те, щоб квартира, у якій ви живете, була безпечною для дитини. Але цього недостатньо: дитина завжди має перебувати під вашим наглядом, щоб мати можливість досліджувати навколишній світ, не ризикуючи завдати собі шкоди. Якщо ви працюєте, вам необхідно скористатися послугами досвідченої й турботливої няні. Головне, щоб вона щиро любила дітей. Із такою нянею дитина буде рости щасливою.

Взаємодія

Взаємодія з тими, хто навколо, – це те, до чого дитина прагне в ранньому віці. Розмовляйте з дитиною змалечку, навіть якщо ви вважаєте таке заняття безглуздим. Воно допоможе їй розвинути мовленнєві навички.

Кожна нова взаємодія з дитиною знайомить її з новою, раніше невідомою інформацією й забезпечує сенсорну стимуляцію, необхідну для розвитку її мозку. Щоденні ігри з дитиною, які вважаються найпопулярнішою формою взаємодії, допоможуть їй почуватися в безпеці. Також це найкращий спосіб показати дитині свою любов.

Ще один спосіб взаємодії з дитиною – це читання вголос. Це заняття стимулює уяву дитини, розвиває її мовні навички. Дитина проживає у своїй уяві сюжети книг, які їй читають.

Наснага

Дитина може почати хвилюватися у випадках, коли в неї недостатньо навичок для тих чи інших ігор або занять. Однак вона в змозі розвинути необхідні навички, а це сприятиме її загальному розвитку. Заохочуйте її розв’язувати нові завдання, не забувайте хвалити за успішне виконання попередніх завдань. Хваліть її або обіймайте. Це не тільки надихне дитину засвоювати нові навички, а й навчить оцінювати свої сили.

Дисципліна

Важливо дати дитині стільки свободи, скільки їй необхідно. Але водночас ви маєте навчити її розуміти межі дозволеного. Привчити дитину до дисципліни – не означає сварити її або карати за необдумані вчинки. Це означає ознайомити її зі встановленими правилами, виявляючи при цьому до неї свою любов. Навчаючи дитину дисципліни, ви дасте їй один з основних інструментів, необхідних для життєвого успіху. Переконайтеся, що ви теж дотримуєтеся всіх правил, яких вчите своїх дітей. Завдяки цьому дитина буде дотримуватися їх, не відчуваючи дискомфорту.

Отже, якщо ви вважаєте, що для щастя дитині необхідні дорогі іграшки й екзотичне оформлення дитячої кімнати, то помиляєтеся. Дитина потребує чогось більшого, ніж дорогі речі. Запорука щастя дитини – це любов батьків. Обійми, дотики, посмішка, заохочення й ігри з дитиною – то прояви любові до дитини. І цього вона потребує значно більше, ніж матеріальних речей.


Розвиток дитини

СЕРЕДА

*Правило світлофора: вчимось розподіляти та приймати рішення разом із дітьми*

Виховання в атмосфері тотального контролю так само як і в умовах вседозволеності може негативно вплинути на психоемоційний стан дитини, її поведінку, звички й життєві установки в майбутньому. Чи реально побудувати взаємодію з дитиною так, щоб з одного боку вона відчувала власну суб'єктність і вчилась самостійності, а з іншого – усвідомлювала необхідність слухатись батьків заради власної безпеки та добробуту?

*Психологи радять використовувати правило світлофора. Як це працює?*

Для початку розподіліть сфери відповідальності між вами та дитиною на три умовні зони:

зелену

жовту

червону

Для зручності візьміть аркуш паперу та намалюйте їх. Візуалізація допоможе доступніше пояснити дитині, яку саме модель взаємодії ви їй пропонуєте.

*Зелений сектор* – зона відповідальності дитини. Пропишіть в її межах правила, ситуації та обставини, коли дитина може приймати самостійні рішення.

Наприклад: коли читати книгу, коли телефонувати батькам, в які ігри гратись, що одягати, в якій послідовності виконувати домашнє завдання, яку кількість їжі споживати (якщо не йдеться про критичні випадки системної відмови від їжі), як організувати простір у своїй кімнаті.

*Жовтий сектор* – це правила, які можуть змінюватися для дитини, залежно від ситуації, або рішення, щодо яких дитина має порадитись з батьками.

Наприклад: на що витрачати кишенькові гроші, що їсти, які додаткові заняття або гуртки відвідувати, скільки часу проводити за телевізором або гаджетами, як проводити дозвілля, розпорядок дня.

*Червоний сектор* – вирішують тільки батьки. В цьому секторі зібрані правила, що безпосередньо стосуються безпеки дитини та її здоров'я.

Наприклад: не спілкуватись з незнайомцями та не відчиняти їм двері, не приймати запрошення від друзів піти в гості без відома батьків, не приймати пігулки без дозволу батьків, не втікати від батьків і т. д.

*На що звернути увагу*. Якщо червоного більше – можливо, у вас занадто багато заборон і їх можна розділити? Якщо багато жовтого – можливо, ваші правила занадто умовні. Тоді добре б їх чіткіше формулювати. Щодо правил в червоному секторі – для дитини вони мають бути непорушними та такими, в яких би ваша дитина ніколи не сумнівалась. Спробуйте пояснити, якими можуть бути наслідки недотримання цих вимог.

Кiлькiсть переглядiв: 43