Тема тижня: "Рослинний світ" (14.11.22 - 18.11.22)
Освітні завдання: закріплювати знання дітей про життя рослин; закріплювати і розширювати знання дітей про ліс, дерева, кущі, їх назви та складові частини; повторити правила поведінки в природному оточенні; дати знання про листопад - захисне пристосування дерев і кущів; закладати основи екологічної культури; удосконалювати вміння розпізнавати дерева за плодами, листям, корою; розвивати уважність, спостережливість; виховувати естетичні по[1]чуття від краси природи восени
Додаткові матеріали до теми
Читання казки «Про березовий листок».
«Жив собі у лісі березовий листок. У нього було багато братів-листків, які росли на березі. Вони шуміли, гойдалися, слухали спів птахів і дзвінке дзюрчання струмочка, розмовляли з листками на інших деревах, що стояли в лісі. Уявіть, як листки розмовляли один з одним. (Ш-ш-ш-ш.) Одного разу березовий листок подивився навкруги і побачив, як усе навколо заблищало золотом! Дмухнув вітерець і листочки один за одним, кружляючи, впали на землю. Березовий листок теж впав на землю, подивився вгору та… дуже засмутився: «Берізка залишилася стояти сумна і зовсім без листя».
Запитання за змістом казки:
- Де жив березовий листочок?
- Що робили березові листочки?
- Що одного разу побачив березовий листочок?
- Що з листочками сталося? Чому берізка стала сумна?
Гра-імітація «Дерева і кущі».
Діти імітують рухи берізки під час дощу, сильного вітру. Дати дітям уявлення, що дерева і кущі живі, як і люди, вони дихають і ростуть. Їх потрібно берегти й охороняти, не ламати гілочки, не псувати кору.
Читання вірша К. Перелісної «Осінь».
Листячко дубове, Листячко кленове Жовкне і спадає Тихо із гілок. | Вітер позіхає, В купу їх згортає Попід білу хату Та на моріжок. |
Спостереження за опаданням листя
Мета: збагачувати уявлення дітей про стан рослин восени — опадання листя; продовжувати вчити помічати красу осінньої природи та милуватися нею.
Батьки пропонують дітям розглянути подвір’я власної будівлі: дерева, кущі, квіти, травичку та інше, помилуватися гарними барвами осені.
Запитання:
- Діти, яка пора року зараз?
- Як змінює осінь дерева та кущі?
- Куди падає листя з дерев?
Можна пригадати уривок з вірша К. Перелісної «Осінь».
Діти вибирають з опалого листя листочки берези та клена, порівнюють їх.
- Якого вони розміру, форми?
- Який з них більший за розміром?
Бесіда «Для чого люди саджають дерева та кущі»
Мета: поглибити знання дітей про користь дерев для людей та всього живого; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю.
Запитання:
- Які дерева ростуть на нашому майданчику?
- Якого кольору в них листя?
- Чим подобаються вам ці дерева?
- Чи приємно вам знаходитися під деревом або біля куща?
Дидактична гра «Назви частини дерева»
Мета: закріплювати назви частин дерева (коріння, стовбур, гілля, листя); виховувати любов до природи.
Хід гри.
Батьки показують дерево (його схематичне зображення), а діти називають його частини (коріння, стовбур, гілля, листя). Якщо діти вагаються, батьки допомагають навідними запитаннями.
Вірш М. Познанської «Спасибі людям, що зростили ліс».
Спасибі людям, що зростили ліс, | За всі дуби, ялини в пишнім гіллі |
І за красу отих зелених кіс, | В яких стоять гнучкі берези білі. |
Коли б не ліс, не знали б ми про те, | Що є фіалки й пролісок на світі, |
Як у маю конвалія цвіте — | Найкраща, найніжніша поміж квітів. |
Від суховіїв сохнула б земля, | Була б вона подібна до пустелі, |
А ліс накличе хмару на поля, | Дощі проллються весняні, веселі. |
Бесіда – міркування
- А чи замислювалися ви, чому більшість рослин мають зелене забарвлення?
- Своїм зеленим забарвленням більшість рослин зобов’язана тому, що в їх листі міститься зелений пігмент — хлорофіл.
- Як же живляться зелені рослини, адже в них немає рота, міцних щелеп?
- Зелені рослини самі собі виробляють їжу. Листя поглинає сонячне світло, зелений пігмент допомагає вловлювати енергію сонця, за допомогою якої рослини перетворюють воду і вуглекислий газ на цукор та крохмаль. Воду рослини отримують із землі, а вуглекислий газ листя поглинають із повітря. Яку ще роль виконує листя?
- Листя виділяє кисень і є їжею для тварин.
- Як же рослини розмножуються? ( Плоди падають, насіння, впавши на землю, проростає)
- Чому рослини, їх паростки ростуть угору? ( Вони тягнуться до сонця)
- Чутливі кінчики паростків визначають напрямок світла. Чим гіршим є освітлення, тим вищим і слабшим буде паросток. Пригадайте, які умови потрібні рослинам для зростання? Необхідна волога, тепло, повітря, світло, поживний ґрунт. Рослини виростають, і значна кількість листя щороку облітає в лісах. Куди ж воно дівається? (Воно опадає на землю)
- Листя опадає, гниє, утворюючи поживні речовини для дерева. Але справа ще в тому, що опале листя теж є здобиччю і поживою. Листям живляться гриби, комахи, равлики, стоноги та інші.
Що тваринам дає дерево:
- Ведмеді харчуються плодами та ягодами, влаштовують під деревами барліг.
- Дятел з-під кори дерев видовбує комах.
- Лосі харчуються листям та пагонами дерев.
- Білка будує гніздо в дуплі дерева та знаходить їжу на деревах.
- Птахи будують на деревах гнізда.
- Кабани живляться жолудями — плодами дуба.
- Гусінь, жуки їдять деревину, мурашки під деревами будують мурашники.