Тема тижня: "Птахи взимку" (16.01.2023-20.01.2023)


Освітні завдання: поглиблювати уявлення дітей про птахів, які залишаються на зиму, — осілих; продовжувати ознайомлювати із зовнішнім виглядом, поведінкою, харчуванням; навчати впізнавати пташку за однією ознакою, складати з частин ціле; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість; виховувати дбайливе ставлення до пернатих друзів, бажання допомагати їм узимку.

Зміст діяльності Примітки
ПОНЕДІЛОК
Ранкова гімнастика https://youtu.be/_9a12rwVY00
Ранкова зустрічhttps://youtu.be/pJcPbvkBmaA
Заняття. Майстер – клас «Смаколики для зимуючих птахів» https://youtu.be/M7hD6irkyW4?t=126
Художньо – продуктивне образотворення (малювання) «Снігур»https://youtu.be/OfjK_aY22-Y
Хвилинка допомоги матусі
Інтерактивна гра «Зимуючі птахи» https://learningapps.org/watch?v=px2hn45at22
Робота з батьками. Що робити, якщо дитина побачила щось страшне і боїться Додаток
ВІВТОРОК
Гра на прискорення "Ліпимо сніговика" https://youtu.be/0gzTkYk4Sek
Ранкова зустріч. Спостереження за снігуремhttps://youtube.com/shorts/HO2utdibX2I?feature=share
Сенсорно-пізнавальний розвиток «Квест Пожежна безпека» https://youtu.be/A4-dJbXnzPw
Музика "Якого кольору зима" https://youtu.be/CW7JBu2GkTs
Гра пазл «Зимуючі птахи» https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1a52ca7290a9
Хвилинка допомоги татові Зробити годівничку і повісити на подвір’ї
Нейроігри з м’ячикамиhttps://youtu.be/gml5K6GIm80
Робота з батьками "Що необхідно дитині для благополуччя?" Додаток
СЕРЕДА
Ранкова гімнастика «Мандрівка на безлюдний острів»https://youtu.be/_9a12rwVY00
Ранкова зустріч. Спостереження за птахами на прогулянці https://youtu.be/6M-JFjorPCg
Заняття Природний світ «Їдальня для птахів» https://drive.google.com/file/d/18OB3bl4zDoHKQQTDnmteFLfPQMhjfYNu/view?usp=drive_web&authuser=0
Нейроігри https://youtu.be/97tfZbmdE1w
Заняття з мовлення «Казка про приголосний» https://youtu.be/GI9C4B1d9Qg
Хвилинка допомоги бабусі (протерти листочки квітів)
Робота з батьками. Правило світлофора: вчимось розподіляти та приймати рішення разом із дітьми Додаток
ЧЕТВЕР
Грана прискорення "Ліпимо сніговика" https://youtu.be/0gzTkYk4Sek
Ранкова зустріч. Бесіда «Зимові птахи» https://youtu.be/yZqbgHiRsAc
Літературне образотворення. Вивчення вірша Дмитра Білоуса "Снігурі" https://youtu.be/Uk-WImPKK7g
Музичне заняття. Царство музики https://youtu.be/Xi169j-tcrE
Хвилинка допомоги дідусю. Прибирання снігу на подвір’ї
Гра пазл «Пташки»https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=327e01a70769
Психологічна допомога дітям під час війни. Поради психолога для батьків. https://youtu.be/dQ5KlMYtj9Q
П'ЯТНИЦЯ
Ранкова гімнастика «Мандрівка на безлюдний острів» https://youtu.be/_9a12rwVY00
Гра «Зимуючі та перелітні птахи»https://youtu.be/T8CLPvBn9sY
Заняття. Аплікація «Снігур»https://drive.google.com/file/d/18t0Uu1dBNgYePkQfh5fL4-AZ-pT25HuH/view?usp=drive_web&authuser=0
Заняття з фізкультуриhttps://youtu.be/mghM4hT4aUo
Інтерактивна гра «Знайди пару» https://learningapps.org/watch?v=px2hn45at22
Хвилинка допомоги братику чи сестричці, насипати зернят в годівничку
Робота з батьками. Поради психолога: Як батьки знецінюють власних дітей? https://youtu.be/skVc13_FSNc

Додаткові матеріали до теми


Бесіда «Як допомогти птахам»

Дорослий розташовує перед дітьми малюнок «Пташки біля годівниці» і спонукає малят до розмови.

- Пригадайте: ви бували в таких ситуаціях, коли хочеться їсти, але не можна? Наприклад, коли ви в дорозі, у транспорті, і їжі з собою немає. Розкажіть, як ви тоді почувалися. (Відповіді.) Так само голод відчувають і пташки. Коли прийшла зима, то мушки, комарі та інші комахи поховалися — і пташки зосталися без поживи. Крім того, сніг засипав і бур’янці, на яких птахи могли б знайти собі насіннячко, і поля, де, можливо, лишилося зерно

-Як ви думаєте, чи легко пташкам знайти собі їжу взимку? Чому? (Діти дають пояснення.)

-Справді, зимуючим птахам важко пережити голодну зиму. Тому пташки сподіваються на допомогу людей. А як можна допомогти в цю пору пташкам? (Можна зробити для них годівницю.)

-Погляньте, яка гарна годівничка зображена на малюнку. Сюди люди кладуть для пернатих різну їжу, корм: насіння, зернята, крихти хліба. І пташки радо навідуються до такої їдальні.

-Чому птахи прилітають до годівниці? Чим можуть поживитися птахи біля годівнички? (Відповіді.)

-Яких пташок ви бачите на малюнку? Серед них є знайомі вам птахи? (Діти називають горобців, синичок, снігурів.)

Завершуючи бесіду, малята пригадують, що всі пташки, які зимують у рідному краї, — це птахи зимуючі, а ті, що восени відлітають у теплі краї, — це пташки перелітні.


Гра-практикум «Перелітні й зимуючі»

Діти отримують набори карток із зображеннями різних птахів, а також два аркуші паперу — білий та зелений. Педагог пояснює, що малята мають розкласти птахів за їхніми видами: на зелений аркуш покласти всі картки з перелітними пташками, а на білий — картки з малюнками зимуючих птахів. Дошкільнята можуть виконувати завдання в парах: одна дитина відбирає зображення зимуючих пташок, а друга — перелітних.

Після завершення вправи малята (за бажанням) пояснюють її результат.

Перелітні птахи — це ластівка, шпак, зозуля, соловейко. Вони восени відлітають у вирій, а повертаються навесні.

Зимуючі пташки — це синичка, горобець, снігур, голуб. Ці пташки зимують у рідному краї.

Загадки

Крізь зимові заметілі Пташенята прилетіли. В них червоні гарні груди — Ніби яблука усюди Хтось розвісив у дворі. Звуться пташки… (снігурі).

Жовтогруді щебетушки, Мають чорні капелюшки, Сірі лапки, білі щічки, Називаються… (синички).

Зростом він маленький, Сірий, чепурненький, Справжній молодець. Хто він? (Горобець)
Вони бувають сизі, білі, Воркують, в парку проживають. Вважають їх птахами миру, На щастя в небо випускають. І линуть в сині голубій Птахи чудові — … (голуби).

Дзьоб міцний і чорні крила, Чорний хвіст, жилетка сіра, Чи присяде, чи летить, — «Кар, кар, кар!» — усе кричить. (Ворона.)

День і ніч я стукаю, Всі дерева слухаю. (Дятел.)

Народні прикмети

Ворони каркають — на мороз.

Ворони літають гуртами — на снігопад.

Якщо ворони сідають на нижніх гілках дерев — на вітер.

Ворони сідають на землю — до відлиги.

Снігур заспівав, сорока під дах заховалася — бути хуртовині.

Гусак стоїть на одній нозі, ховає голову під крило — на мороз.

Голуби туркочуть — скоро буде тепло.


Практична вправа «Корм для пташок»

Діти спочатку розглядають корм для зимуючих пташок на малюнках. Батьки уточнюють, що саме зображене на цих картинках, та пояснює, що пташок можна підгодовувати зерном, насінням соняшника, насінням та плодами дерев тощо. Далі дітям пропонується розглянути коробку з-під цукерок, у чарунках якої насипані різні види корму для птахів. Малята, спираючись на свій досвід та попередні пояснення педагога, розповідають, що лежить у коробці та для чого можна використати цей природний матеріал. Після цього діти беруть корм (кожна дитина може вибрати кілька зернят, насінин тощо на свій розсуд), ідуть до пташиної годівниці, розташованої на подвір’ї дитячого садка, і з необхідною допомогою дорослого насипають або кладуть у неї корм.


Дидактична гра «Кому що смакує»

Діти, розглядаючи зображення зимуючих пташок та корму для них, пояснюють, яке зерно, насіння тощо яка зимуюча пташка їсть.

Зразки пояснень

Горобчики їдять зерно: просо, пшеницю.

Голубів можна підгодувати крихтами хліба і також зерном.

Синичкам смакуватиме насіння соняшника і шматочок несолоного сала.

Снігурам сподобаються сушені ягоди горобини, насіння клена.

Сойка їстиме жолуді, горіхи. Ворону можна пригостити кукурудзою.

Під час гри батьки активно допомагають малюкам: поясненнями, підказками, навідними запитаннями тощо.

Поясніть дітям, що навіть у зимову пору різним птахам необхідна та їжа, до якої вони звикли. Від того, що ви насиплете в годівницю, залежатиме, які птахи до неї завітають. Улюбленою поживою деяких птахів є насіння різних рослин, особливо злаків. Насипавши в годівницю просо або овес, ви привернете до неї горобців, щигликів та інших зерноїдних птахів. Голуби також із задоволенням видзьобують будь-яке зерно.

Найбільш універсальна пожива для птахів-зимувальників — насіння соняшника. Його можуть їсти синиці, повзики, дятли і всі зерноїдні птахи. Велика кількість рослинних жирів у насінні соняшника робить його важливим джерелом енергії в умовах зимових холодів.

Сало та м’ясо дуже люблять синиці. Але слід пам’ятати, що птахам можна пропонувати тільки несолоне сало або м’ясо. Як правило, шматочки сала нанизують на мотузку і вішають на гілках дерев або кущів.

Ягоди горобини і глоду привертають найгарніших пернатих зимувальників — снігурів та омелюхів. Плоди треба заготовляти і висушувати заздалегідь, з осені.

Насіння клена та ясеня (крилатки) також люблять снігурі та омелюхи.

Шишки слугують основою зимового раціону дятлів і шишкарів. Заготувавши з осені шишки, горіхи і жолуді, ви можете привабити до своєї годівниці не тільки дятлів і сойок, але й білок.


Робота з батьками (ВІВТОРОК)

Що необхідно дитині для благополуччя?

Діти потребують від своїх батьків найелементарнішого – часу і турботи. Це основа їх розвитку. Ваша дитина виростає такою, якою ви її виховуєте. Розгляньмо, що саме дитина повинна отримати від батьків сповна.

На всіх дітей впливає навколишнє середовище, у якому вони зростають. Розвиток дитини залежить від того, як організоване її життя і хто навколо неї. Саме це робить її людиною. Якщо батьки заохочують дитину, вона вчиться впевненості. Якщо батьки вчать дитину чесності, вона стає справедливою. Якщо дитина росте в атмосфері схвалення, вона вчиться любити себе. Якщо дитина зростає в безпеці, вона вчиться довіряти. Якщо батьки вчать дитину ділитися, вона виростає щедрою. Якщо дитина росте в атмосфері прийняття та дружелюбності, вона вчиться любити й робити навколишній світ кращим.

Коли у вас вперше з'являється дитина, ви хочете дати їй усе найкраще: купуєте найдорожчі іграшки, одяг та інші речі. Але чи так усе це потрібне вашій дитині? Зрозуміло, їй необхідні певні речі, але не вони головне. Натомість любов, прихильність і увага мають головну роль у зростанні й розвитку дитини. Ваші турбота та прихильність створюють для дитини відчуття безпеки, яка дасть їй змогу на повну силу розкрити свій потенціал, досліджуючи навколишній світ. Розгляньмо кілька чинників, що мають важливе значення в розвитку дитини.

Безумовна любов

Хоч це й очевидно, однак безумовна любов необхідна кожній дитині. Безумовна любов – то не тільки прояви любові, це щось більше. Така любов повинна пронизувати кожні ваші дію, дотик та слово. Любов – це суть усіх взаємин, і саме вона допомагає вашій дитині довіряти вам і почуватися в безпеці. Тому важливо, щоб ви дали зрозуміти дитині, що ви її любите незалежно від її поведінки. Це допоможе вам створити сильний емоційний зв'язок із дитиною. Вона не має думати, що ваша любов залежить від її поведінки.

Турбота й задоволення потреб

Крім емоційної підтримки, яку ви даруєте своїй дитині, ви повинні задовольнити її базові потреби. Спробуйте зрозуміти їх на основі дій і голосу дитини. Так ви зможете визначити, наприклад, коли вона голодна.

Ще одна важлива потреба дитини – сон. Поки дитина спить, клітини її мозку оптимально працюють, створюючи нейронні зв'язки, необхідні для навчання й розвитку мислення. Тому переконайтеся, що дитина достатньо спить.

Також слід приділяти увагу харчуванню дитини, оскільки воно забезпечує дитячий організм поживними речовинами, необхідними для її здорового розвитку. У перший рік життя дитини головним інгредієнтом її харчування повинно бути грудне молоко.

Захист і безпека

Діти не почуваються в безпеці, коли батьки про них не піклуються, не задовольняють їх потреби, не виявляють достатньо любові. Почуття безпеки дає дитині змогу довіряти вам. Коли дитина почувається захищеною, вона знає, кому може довіряти в тих чи інших ситуаціях. Це створює сильну прихильність між вами й дитиною, що сприяє її благополуччю в майбутньому.

Крім емоційної безпеки, дитині також необхідна фізична безпека. Ви повинні подбати про те, щоб квартира, у якій ви живете, була безпечною для дитини. Але цього недостатньо: дитина завжди має перебувати під вашим наглядом, щоб мати можливість досліджувати навколишній світ, не ризикуючи завдати собі шкоди. Якщо ви працюєте, вам необхідно скористатися послугами досвідченої й турботливої няні. Головне, щоб вона щиро любила дітей. Із такою нянею дитина буде рости щасливою.

Взаємодія

Взаємодія з тими, хто навколо, – це те, до чого дитина прагне в ранньому віці. Розмовляйте з дитиною змалечку, навіть якщо ви вважаєте таке заняття безглуздим. Воно допоможе їй розвинути мовленнєві навички.

Кожна нова взаємодія з дитиною знайомить її з новою, раніше невідомою інформацією й забезпечує сенсорну стимуляцію, необхідну для розвитку її мозку. Щоденні ігри з дитиною, які вважаються найпопулярнішою формою взаємодії, допоможуть їй почуватися в безпеці. Також це найкращий спосіб показати дитині свою любов.

Ще один спосіб взаємодії з дитиною – це читання вголос. Це заняття стимулює уяву дитини, розвиває її мовні навички. Дитина проживає у своїй уяві сюжети книг, які їй читають.

Наснага

Дитина може почати хвилюватися у випадках, коли в неї недостатньо навичок для тих чи інших ігор або занять. Однак вона в змозі розвинути необхідні навички, а це сприятиме її загальному розвитку. Заохочуйте її розв’язувати нові завдання, не забувайте хвалити за успішне виконання попередніх завдань. Хваліть її або обіймайте. Це не тільки надихне дитину засвоювати нові навички, а й навчить оцінювати свої сили.

Дисципліна

Важливо дати дитині стільки свободи, скільки їй необхідно. Але водночас ви маєте навчити її розуміти межі дозволеного. Привчити дитину до дисципліни – не означає сварити її або карати за необдумані вчинки. Це означає ознайомити її зі встановленими правилами, виявляючи при цьому до неї свою любов. Навчаючи дитину дисципліни, ви дасте їй один з основних інструментів, необхідних для життєвого успіху. Переконайтеся, що ви теж дотримуєтеся всіх правил, яких вчите своїх дітей. Завдяки цьому дитина буде дотримуватися їх, не відчуваючи дискомфорту.

Отже, якщо ви вважаєте, що для щастя дитині необхідні дорогі іграшки й екзотичне оформлення дитячої кімнати, то помиляєтеся. Дитина потребує чогось більшого, ніж дорогі речі. Запорука щастя дитини – це любов батьків. Обійми, дотики, посмішка, заохочення й ігри з дитиною – то прояви любові до дитини. І цього вона потребує значно більше, ніж матеріальних речей.


Розвиток дитини (СЕРЕДА)

Правило світлофора: вчимось розподіляти та приймати рішення разом із дітьми

Виховання в атмосфері тотального контролю так само як і в умовах вседозволеності може негативно вплинути на психоемоційний стан дитини, її поведінку, звички й життєві установки в майбутньому. Чи реально побудувати взаємодію з дитиною так, щоб з одного боку вона відчувала власну суб'єктність і вчилась самостійності, а з іншого – усвідомлювала необхідність слухатись батьків заради власної безпеки та добробуту?

*Психологи радять використовувати правило світлофора. Як це працює?*

Для початку розподіліть сфери відповідальності між вами та дитиною на три умовні зони:

зелену

жовту

червону

Для зручності візьміть аркуш паперу та намалюйте їх. Візуалізація допоможе доступніше пояснити дитині, яку саме модель взаємодії ви їй пропонуєте.

*Зелений сектор* – зона відповідальності дитини. Пропишіть в її межах правила, ситуації та обставини, коли дитина може приймати самостійні рішення.

Наприклад: коли читати книгу, коли телефонувати батькам, в які ігри гратись, що одягати, в якій послідовності виконувати домашнє завдання, яку кількість їжі споживати (якщо не йдеться про критичні випадки системної відмови від їжі), як організувати простір у своїй кімнаті.

*Жовтий сектор* – це правила, які можуть змінюватися для дитини, залежно від ситуації, або рішення, щодо яких дитина має порадитись з батьками.

Наприклад: на що витрачати кишенькові гроші, що їсти, які додаткові заняття або гуртки відвідувати, скільки часу проводити за телевізором або гаджетами, як проводити дозвілля, розпорядок дня.

*Червоний сектор* – вирішують тільки батьки. В цьому секторі зібрані правила, що безпосередньо стосуються безпеки дитини та її здоров'я.

Наприклад: не спілкуватись з незнайомцями та не відчиняти їм двері, не приймати запрошення від друзів піти в гості без відома батьків, не приймати пігулки без дозволу батьків, не втікати від батьків і т. д.

*На що звернути увагу*. Якщо червоного більше – можливо, у вас занадто багато заборон і їх можна розділити? Якщо багато жовтого – можливо, ваші правила занадто умовні. Тоді добре б їх чіткіше формулювати. Щодо правил в червоному секторі – для дитини вони мають бути непорушними та такими, в яких би ваша дитина ніколи не сумнівалась. Спробуйте пояснити, якими можуть бути наслідки недотримання цих вимог.

Кiлькiсть переглядiв: 70