Тема тижня: "Дикі тварини" (07.11.22 - 11.11.22)
Освітні завдання: розширювати знання дітей про мешканців лісу; вчити групувати живі об’єкти за певними ознаками; закріплювати знання про характерні риси зовнішнього вигляду тварин; розвивати допитливість, логічне мислення, увагу, уяву та інтерес до живої природи; виховувати потребу в спілкуванні з природою; дбайливе, турботливе ставлення до тварин.
Додаткові матеріали до теми
ДОДАТОК 1
Робота з батьками "Як ми можемо допомогти дітям?"
1. Зменшити гучність відео про війну. Ми не можемо не моніторити новини. Але для дітей краще, аби вони не чули голоси коментаторів та ведучих, які транслюють тривогу. Якщо можемо, читаймо новини. Або дивімося їх, коли дитина не поряд.
2. Допомагаємо собі заспокоїтися через тіло, оскільки вони відчувають нашу тривогу («Якщо моя мама така доросла і всесильна боїться і нервує, значить, я теж боюся і нервую»). Тому п’ємо воду і даємо пити дітям. Дихаємо методом квадрату, який дозволяє заспокоїтися найшвидше: вдих 4 секунди, затримуємо подих на 4 секунди, видих на 4 секунди, затримуємо подих на 4 секунди.
3. Якщо є поряд повітряні кульки, нехай дитина подумає про все, чого вона боїться, зробить глибокий вдих і нехай видихає усі-усі свої страхи у кульку. Потім зав’язати і, якщо поряд є фломастер, на кульці написати свої страхи. Далі запитуємо дитину, що вона хоче зробити з кулькою: лопнути, залишити.
4. Якщо дитина грає у війну, не стримуємо. Так вона намагається справитися зі своїми емоціями. Нехай «стріляє» у противників, б’є їх палицями, задіює танки з ракетами, зброю, радіє перемозі тощо.
5. Якщо дитина нам говорить, що боїться, ми можемо пропонувати їй намалювати свій страх і порвати/зім’яти і викинути у смітник малюнок. Якщо ж пластилін, нехай ліпить і розчавлює свій страх. Ми говоримо, що страх - це нормальна реакція на ненормальну ситуацію. Боятися сирен і вибухів - це нормально і дітям, і дорослим. І що Вам теж страшно. Говоримо, що вирішити цю проблему - це не задача дитини. І обов’язково підкреслюємо, що наша армія нас захищає і що дорослі у всьому світі зараз докладають максимум зусиль, аби знову настав мир. І найголовніше, що ми разом. І ми точно впораємося.
6. Надаємо дитині можливість задати питання про війну, розказати, як вони себе почувають. Вислуховуємо на рівні очей, це заспокоює. Нам непотрібно описувати деталі, важливо зважати на вік дитини.
7. Коли ми допомагаємо іншим, це заспокоює. Можна дати дитині завдання, за яке вона буде відповідальна: поливати квітку, робити комусь чай, слідкувати, аби світло у порожніх кімнатах було вимкнено, тощо.
8. Даємо планшет. Стільки, скільки ви вважаєте за потрібне. Почуття провини в сторону, навіть якщо час перевищує 4 години. Зате потім максимально будьте поряд, обіймайтеся, робіть массаж тощо.
9. Українці запустили телеграм канал "Павлуша і Ява" з аудіоказками для дітей, що перебувають в укриттях.
Аудіофайли з казками можна скачати та слухати офлайн. https://t.me/pavlushaiyava
Будь ласка, розповсюджуйте, аби інші батьки теж могли захистити дитячу психіку.
Бесіда «Хто піклується про тварин у зоопарку?»
Мета: поглибити знання дітей про роботу працівників зоопарку; виховувати любов до тварин, бажання допомагати їм та піклуватися про них.
Запитання:
- Які тварини живуть у зоопарку?
- Звідки вони потрапили до нас у зоопарк?
- Чи добре їм живиться у зоопарку?
- Як вони собі здобувають їжу?
- Хто за ними доглядає?
Розповідь бесіда «Життя тварин у зоопарку»
Мета: розширити знання дітей про різноманітність тварин у зоопарку та умови їхнього життя; розвивати пізнавальну активність, увагу, логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до тварин у неволі.
Запитання:
- Які тварини є в нашому зоопарку?
- Як розміщують тварин у зоопарку, щоб вони не завдали шкоди один одному?
- Для чого тваринам клітки?
- Хто може заходити до кліток?
- Як доглядають працівники зоопарку за тваринами?
- Чи безпечна їхня робота? Чому?
Бесіда «Вплив погоди на життя тварин»
Мета: продовжувати вчити дітей визначати стан погоди, робити причинно-наслідкові зв’язки; розвивати спостережливість, любов до природи.
Запитання:
- Яка сьогодні погода?
- Як поводяться звірі у таку погоду?
- Що вони роблять?
Мовленнєва вправа "Скажи лагідно”
Мета: вчити утворювати пестливі слова (заєць - - зайчик, їжак - їжачок).
Вірш Л. Костенко «Білочка восени».
На гіллячках, на тоненьких, Поки день ще не погас, Сироїжки та опеньки Білка сушить про запас.Так нашпилює охайно,Так їх тулить на сосніІ міркує: «А нехай-ноЩе побудуть тут мені! | Поки дні іще хороші,Поки є іще тепло,А як випадуть пороші,Заберу їх у дупло.Буде холодно надворі,Сніг осиплеться з дубів.Буде в мене у коморі Ціла в’язочка грибів!». |
Запитання за змістом вірша:
- Про яку пору року йдеться у вірші?
- Чим зайнята білочка восени?
- Чому вона робить свої запаси саме восени?
- Що ще може запасати білочка собі на зиму?
Обігрування вірша "Зайчика злякались" П. Воронько
Ми ходили по гриби, Зайчика злякались, Поховались за дуби , | Розгубили всі гриби, Потім засміялись - Зайчика злякались! |
Розповідь «Як звірі до зими готуються»
Звірі, які живуть у лісі, також приготувалися.
- Які звірі живуть у лісі? (Зайці, лисиці, вовки, ведмеді, їжаки) Ходімо до них на гостину, дізнаємося, як вони приготувалися до зими. Ось будиночок білки. Завітаємо до неї.
- Як називають будинок білочки? (Дупло) Білочка мешкає у дуплі. На гілочках перед дуплом висять наколені грибки.
- Хто їх туди повісив? Це білочка збирає гриби та сушить їх. Потім вона їх складає у дупло. Ще білочка збирає горішки, шишки, жолуді. Усе це вона ховає на зиму. Узимку білочці буде що їсти. А ось і білочка! Вона змінилася, стала пухнастою і колір шубки також змінився, вона стала сіренькою.
- Навіщо білочка змінила шубку? Ця шубка тепла. Вона не змерзне взимку, а ще сіра шубка допоможе ховатися від хижаків. Білочка в дуплі стеле мох, суху траву, лаштує собі теплу домівку. Білочка добре підготувалася до зими.
- Ходімо далі. А хто тут у нас? Це ще один зайчик, мабуть, братик нашого знайомого зайчика.
- Зайчики готуються до зими? Ні. Вони не збирають собі їжу на зиму і не утеплюють своє житло. Зайчик може вирити невеличку нору, а може і в снігу під кущем заховатися.
- А чи змінилася його шубка? Стала білою. Так, вона набула іншого кольору. Зайчик улітку був сірий, а взимку — білий. Шубка стала пухнастою.
- Навіщо зайчик так змінив шубку? Так йому буде тепло і його не буде видно на снігу. Зайчик також добре підготувався.
Ходімо до вовка та лисиці.
- Чи вони підготувалися до зими? Так, вони змінили свої шубки. Вони стали у них пухнастими, теплими. Та запаси вони не роблять, як білочка. Лисиця та вовк полюють і влітку, і взимку.
- Ходімо далі до ведмедя, дізнаємося, як він підготувався до зими. Ведмідь облаштував собі великий барліг. У ньому він буде спати всю зиму. А перед цим ведмідь багато їсть, щоб стати товстим і пережити зиму. Ведмідь уже ліг спати.