Тема тижня: "Барви осені" (17.10.22 - 21.10.22)


Освітні завдання:
узагальнювати знання дітей про пору року — осінь, про послідовність змін у природі восени, про сезонні зміни в неживій природі восени; навчати помічати ці характерні зміни в стані погоди, житті рослин і тварин; удосконалювати знання назв осінніх місяців та їхніх ознак; розвивати інтерес до навколишнього середовища, пам’ять, уважність, мислення; виховувати вдячне ставлення до природи, дбайливе ставлення до природного середовища, бажання не забруднювати та берегти природу.


Зміст діяльностіПримітки
ПОНЕДІЛОК
Фізичний розвиток. Руханкаhttps://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=sh4EKVAMm-I&feature=youtu.be
Дитина у природньому довкіллі. «Сонце»https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=WhYLCSzLV50&feature=youtu.be
Дитина в соціумі. «Сортування та переробка сміття. Досліди як відсортувати метал. пластик. скло» https://www.youtube.com/watch?v=deL5gEZt35o
Образотворча майстерня (Малювання). "Осінні дерева"https://drive.google.com/file/d/1V8OsDQncycY7wId62YjxUcrdqSr8UM1z/view?usp=sharing
Прослуховування пісні "Дивна осінь"https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=3Dd0xjOIfF4&feature=youtu.be
Хвилинка допомоги матусі. Поливання квітів
Гра дитини. "Знайди тінь"https://learningapps.org/view11997989
Робота з батьками. Консультація "Ігри на розвиток мовлення дітей"https://www.youtube.com/watch?v=ONXTxs38RJk
ВІВТОРОК
Фізичний розвиток. Руханкаhttps://www.youtube.com/watch?reload=9&app=desktop&v=sh4EKVAMm-I&feature=youtu.be
Дитина у природньому довкіллі. «Хмари, небо»https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=xBzVaL53mv8&feature=youtu.be
Сенсорно-пізнавальний розвиток. "Число і цифра 6"
https://drive.google.com/file/d/1QkjUckm_MRDfr5ueDc8i5ODvVfebCTCF/view?usp=drivesdk
Музичний калейдоскопhttps://www.youtube.com/watch?v=i1yTi_wx9lQ
Гімнастика для оченятhttps://www.youtube.com/watch?v=mdPqbd-eIZY
Гра дитини. "Осінь яка?"https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=cdMCso9vQOk&feature=youtu.be
Хвилинка допомоги татові
Робота з батьками. "Чому дитина погано поводиться при сторонніх?"https://moieptashenia.com/16514/
СЕРЕДА
Фізичний розвиток. Руханкаhttps://www.youtube.com/channel/UCKLV4VbunYF8Whw1R9ineLQ
Дитина у природньому довкіллі. «Дощ»https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=yOpGoxX2l7I&feature=youtu.be
Дитина у природньому довкіллі. "Казка про чарівну осінь"
https://drive.google.com/file/d/1V8OsDQncycY7wId62YjxUcrdqSr8UM1z/view?usp=drivesdk
Мовленнєвий розвиток. "Про що шепоче осінній ліс"https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=4SoYQuHPQSk&feature=youtu.be
Музична хвилинкаhttps://www.youtube.com/watch?v=cHSSuGrnXq8
Гри дитини. "Веселий дощик"https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1c6eda0e0843
Хвилинка допомоги бабусі (протерти листочки квітів)
Робота з батьками. Розвиваючі ігри вдома.https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Z--beMX1PG0&feature=youtu.be
ЧЕТВЕР
Фізичний розвиток. Руханкаhttps://www.youtube.com/channel/UCKLV4VbunYF8Whw1R9ineLQ
Дитина у природньому довкіллі. «Листопад»https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=v1eykCocUA0&feature=youtu.be
Літературна скринька. "Казка про осінні турботи"https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=tTmLQmKcnfg&feature=youtu.be
Музичний калейдоскопhttps://www.youtube.com/watch?v=6ue_bJfkQ3g
Хвилинка допомоги дідусю
Гра дитини. "Погода восени"https://learningapps.org/view4811259
Пальчикові ігри та нейровправи для розвитку дитиниhttps://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=7kqpQHrs3VU&feature=youtu.be
Робота з батьками. "Психологія кольору"https://www.youtube.com/watch?v=DfTDo4L2dSI
П'ЯТНИЦЯ
Фізичний розвиток. Руханкаhttps://www.youtube.com/watch?v=yYj8l95hh8g&list=PLp3ubJrw_paiB3GO_F3cbEV0RNFnOW18o&index=4
Дитина у природньому довкіллі. Узагальнення теми. "Пори роки. Жовтень"https://www.youtube.com/watch?v=v1faIuWRwes
Образотворча майстерня (Ліплення). "Осіннє дерево"
https://drive.google.com/file/d/1p6OV9E6-10S1N65tVhB_nRt_APIX47Tm/view?usp=drivesdk
Фізичний розвитокhttps://www.youtube.com/watch?v=AsNekl3LMlI
Гра дитини. "Осіннє так, осіннє ні"https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=hzJk8l_mbMw&feature=youtu.be
Кінезіологічні вправиhttps://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=eXlbaGCCcOA&feature=youtu.be
Хвилинка допомоги братику чи сестричці
Робота з батьками. "Психологічні копметентності батьків дошкільниківhttps://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=XXDswedoK2Y&feature=youtu.be

Додаткові матеріали до теми


Екскурсія до осіннього парку.

Під час екскурсії діти прислухаються до осінньої тиші, шурхоту листя, розглядають листочки на деревах, шукають «осінні» кольори. Батьки спонукають їх на мить зупинитися й помилуватися красою навколо.


Дидактична гра «Кому потрібен дощ?»

Мета: розширювати знання дітей про властивості води, про те, що вона потрібна людям, тваринам, рослинам, птахам; розвивати мислення, увагу, пам’ять.

Матеріали та обладнання: предметні картинки.

Хід гри.
Батьки пропонують дітям розглянути картинки. Діти називають разом із батьками, чи потрібен дощик цьому предметові. Наприклад: квіточці — потрібен, будинку — ні.


Бесіда «Як природа готується до зимового сну».

Запитання:
Як тварини готуються до зимівлі?
Що вони запасають?
Де облаштовують собі хатинки?
Як зимуватимуть рослини?


Трудова діяльність: запропонувати помити взуття після прогулянки в дощову погоду.


Мовленнєва гра «Осінь яка?»

Мета: закріпити знання про три періоди осені (рання, золота, пізня) та події кожної з них; розвивати уважність; виховувати любов до осені, естетичний смак.

Матеріали та обладнання: сюжетні картинки трьох періодів осені; у кожної дитини по три листочки (зелений, жовтий, коричневий).

Хід гри.
Батьки називають якусь дію (іде дощ, листопад, ясно світить сонце, з дерев облетіло все листя), а діти піднімають відповідний листочок.

Зелений — рання осінь.
Жовтий — середня осінь.
Коричневий — пізня осінь.


Дослідницька діяльність: «Як працює термометр?»

Діти визначають температуру повітря у груповій кімнаті та на вулиці, роблять висновки. При цьому наголосити: у термометрі небезпечна речовина та отруйна


Бесіда «Взаємозалежність між явищами живої та неживої природи»

Мета: закріпити знання дітей про осінні зміни; продовжувати вчити розпізнавати перші прикмети осені; розвивати вміння дітей виражати свої почуття та емоції; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Запитання:
Чому рухаються хмари?
Чи змінилося сонечко восени?
Як ми відреагували на прохолодну погоду восени?
Що сталося з рослинами?
Чи змінився колір листя на деревах?


Читання оповідання В. Чухліба «Чи далеко до осені».

Лелека живе на старому в’язі. З лелечихою і лелеченятами. Прибігають до в’яза Тарасик і Гриць, і Миколка, й Тетянка. Витанцьовують під в’язом і гукають:
— Лелеко, лелеко, до осені далеко?
Лелека, нагнувши дзьобату голову, незмигливо дивиться на дітей. А потім починає клекотати. Про що він клекоче? Спробуй розбери.
Лелека і лелечиха враз знімаються і летять на луги, до Десни. Лелеченята топчуться в гнізді, перебирають цибатими ногами, але злетіти не наважуються.
— Лелеко, лелеко, до осені далеко? — знову прибігають до в’яза діти.
Лелека й лелечиха заклопотані. Їм ніколи відповідати. Вони щось говорять до своїх лелеченят, а потім беруться штовхати їх на край гнізда.
— Ой, вони ж розіб’ються! — злякано шепоче Тетянка.
— У них же крила є! — заспокоює її Тарасик.
Лелеченята, неохоче відірвавшись від гнізда, злинають у небо. Плавно летять над садом, над городами, туди, де голубіє річка. А за ними — старі лелеки.
Діти полегшено зітхають і весело галасують.
Ідуть дні за днями. На зеленому човні пропливає літо.
— Лелеко, лелеко, до осені далеко? — виспівують під в’язом Тарасик, Гриць, Миколка і Тетянка.
Тиша. У гнізді порожньо. З в’яза зривається жовтий листочок і, кружляючи в повітрі, поволі опускається на землю.

Запитання за змістом:
Хто жив на старому в’язі?
Чим були зайняті дорослі лелеки?
Як ви гадаєте, куди поділися лелеки зі свого гнізда?


Бесіда «Як погода впливає на настрій людини»

Мета: розвивати вміння встановлювати взаємозв’язок між погодними умовами і настроєм людей.

Запитання:
Які зміни відбулися в природі з приходом осені?
Яке небо?
Чому не видно сонця?
Як одягнені люди?
Чому вони вдягли куртки, пальто, капелюхи?
Чи залежить одяг людей від погоди?
Як?
А як ви гадаєте, чи змінюється їх настрій?


Вправа на включення.
Діти дістають з кошика жмуток осінніх листочків і підкидають їх так, щоб вони повільно падали додолу. Як можна назвати це явище? Батьки підводять дітей до слова «листопад».


Бесіда-полілог «Листопад».

Які слова заховані услові «листопад»?(Листя падає.)
Коли це буває?
Восени дерева готуються до зимового сну й скидають своє листя. Тому й місяць називається листопадом.


Спостереження за водою в калюжах після дощу

Мета: розвивати спостережливість, логічне мислення; формувати вміння з’ясовувати взаємозв’язок між погодними умовами та неживою природою.

Батьки пропонують дітям підійти до калюжі, що утворилась після дощу.

Запитання:
Що це за озерце?
Як воно утворилося?
Яка вода в калюжі?
Чому вода в калюжі холодна?
Якою вона була після дощу влітку?
Чи всі калюжі однакового розміру?
Яку вони мають форму?
На що схожі?


Дидактична гра «У різні періоди осені»

Мета: закріпити знання про три періоди осені (рання, золота, пізня) та події кожної з них; розвивати уважність; виховувати любов до осені, естетичний смак.

Матеріали та обладнання: сюжетні картинки трьох періодів осені; у кожної дитини по три листочки (зелений, жовтий, коричневий).

Хід гри
Батьки називають якусь дію (іде дощ, листопад, ясно світить сонце, з дерев облетіло все листя), а діти піднімають відповідний листочок.
— Зелений — рання осінь.
— Жовтий — середня осінь.
— Коричневий — пізня осінь.


Бесіда «Кому потрібне осіннє листя».

Запитання:
Що ви дізналися із казки?
Як готуються до зими комахи/дерева?
Навіщо потрібне осіннє листя?
Вихователь пояснює дітям, що опале листя неможна спалювати.


Творча гра «Осінній пейзаж (природний матеріал — гілочки дерев)»

Мета: закріпити знання дітей про осінні зміни в природі; розвивати творчі здібності, уяву, логічне мислення.

Хід гри.
Діти разом із батьками з’ясовують характерні зміни, які відбулися з приходом осені. Запропонувати зібрати на майданчику опалі гілочки з дерев, каштани, камінчики і створити з них осінній пейзаж.


Читання вірша К. Перелісної «Осінній дощик».

Пожовтіло листячко на кленочку,
Стукотить і грюкає у віконця:
Почорніли айстроньки у садочку.
«А що?.. Вам не весело тут без сонця?»
Заховалось сонечко, не видати,
Такий вітер капосний, сам гуляє,
Сипле вітер дощиком кругом хати.
А дітей на вулицю не пускає.

Запитання:
Чому пожовтіло листя у клена?
Чому почорніли айстри?
Про які явища природи розповідається у вірші?
Чи подобається вам така погода?


Досліди з вологим ґрунтом

Мета: поглибити знання дітей про властивості неживої природи; розвивати спостережливість, логічне мислення, пояснювальне мовлення.

Запропонувати взяти до рук жменю мокрої землі.

Запитання:

Яка земля на дотик?
Стисніть землю у кулак. Що з нею відбулося?
Як довести, що земля містить воду? (Взяти до рук серветку, насипати на серветку землі і щільно притиснути.)
Що з’явилося на серветці?
На що схожа волога земля?
Чому?
В якій землі ростуть рослини краще: у сухій чи вологій?
Якщо земля суха, як зробити її вологою?


Гра-фантазування: Що було б, якби ...?

... раптово зникло сонце?
... не стало б неба?
...зникли б птахи?
... земля назавжди вкрилася льодом?


Спостереження за вітром

Мета: формувати спостережливість, увагу, інтерес до неживої природи; розвивати вміння помічати зміни в стані неживої природи, логічне мислення.

Відгадування загадки.

Летун-шелестун, замітайло-клопотун,
Усе листя полистав, усю хвою розчесав.
І берізку він гойдає, і діток усіх штовхає.
Налетить і засвистить, може й куряву здійняти.
Хто він? Можете вгадати? (Вітер.)

Запитання:
Чи є надворі вітер?
Як ви про це дізналися?
Чому його називають летуном, пустунцем, замітайлом?


Оповідання В. Сухомлинського «Туман над ставком».

На світанку ми прийшли до ставка. Води зовсім не було видно. Чути було тільки легкий плескіт. Може, це не ставок, а безмежне море? Може, то не верба, а таємничий корабель пливе, розсікаючи морські простори? Ми вслухаємося в плескіт хвиль. Десь у тумані піднімається сонце. Ось розривається біла стіна імли. Щось показалося в глибині — дивне, таємниче, казкове. Висока гора кам’яна, а на ній — кришталевий палац. Хто живе в тому палаці? Хоч би швидше розвіявся туман, щоб побачити і море безмежне, і палац казковий.
Повіяв вітерець. Білі клубки туману поповзли на берег. Казковий палац колихнувся й став низький. Замість високих веж ми побачили зелену стіну очерету. В очереті плавають качки. То вони плескотіли, а нам вчувався плескіт хвиль під бортом корабля.

Запитання до тексту:
Про яке погодне явище розказала нам ця історія?
Де вона відбувалася?
Розкажіть, які фантастичні картини уявлялися автору в білому мареві туману. Коли туман розтав?
Що стало видно на місці туманної імли після її зникнення?
Чи уявлялося вам коли-небудь, що за завісою туману ховається якась дивна казкова істота?


Дидактична гра «Вода в явищах природи»

Мета: закріпити знання про кругообіг води в природі, про те, що вода може перебувати у різних станах (лід, пара, рідина), як вона може зустрічатися в явищах природи; розвивати уважність, зосередженість.

Матеріали та обладнання: сюжетні картинки із зображенням явищ природи (дощ, сніг, град, веселка, іній).

Хід гри.
Батьки пропонують з’ясувати: у якому з явищ природи міститься вода (діти по черзі беруть один малюнок та розповідають, у якому стані на ньому зображена вода).


Складання творчих розповідей.

Батьки роздають дітям сюжетні картинки на осінню тематику. Діти їх розглядають і складають розповіді:
- про пригоди листочка, який зірвався з гілочки й полетів за вітром;
- про каштанчика/горішка/жолудя, який покотився лісовою доріжкою;
- про берізку, яка роздала своє «золото» тощо.

Обговорення:
Як вітер допомагає осені співати колискову?
Цесумна чивесела мелодія?
Спокійна чишвидка?
Тужлива чирадісна?


Спостереження за осінніми хмарами на небі

Мета: розширити знання про те, як і з чого утворюються хмаринки; формувати уявлення про те, що хмари бувають різними, за появою хмар можна визначити погоду; стимулювати інтерес і допитливість у пізнанні природи.

Батьки звертають увагу дітей на осіннє небо.

Запитання:
Якого кольору небо?
Які хмари на ньому?
Чи можуть хмари закривати сонце?
Як стає надворі, коли немає сонця?

Хмари роблять небо сірим та похмурим, вони сповіщають про дощ або сніг.
— Як назвати погоду, коли яскраво світить сонце? Чи всі хмари приносять опади? На що схожі хмари?


Бесіда про осінній дощ

Чим відрізняється осінній дощ від літнього?
Під що ховаються люди від дощу?
Які ще бувають явища під час дощу?
Які бувають дощі?
А що можна сказати про зливу?
А що таке мряка?

Кiлькiсть переглядiв: 73