Тема тижня: "Книжку розгортаємо, казку починаємо"
(19.12.2022 - 23.12.2022)


Освітні завдання: розповісти дітям про цікаві факти створення книги, закріпити знання дітей про будову книги (оформлення обкладинки книги: вказується прізвище, іноді є портрет автора казки, оповідання або вірша, назва книжки, ілюстрація, що відповідає сюжету твору; сторінки, нумерація сторінок, початок і кінець), вчити дітей розглядати різноманітні книги (книга – твір, книга – збірка, артальбом, віммельбух), звертати увагу на) Спонукати до шанобливого ставлення до книги (обережно гортати сторінки, класти на стіл, на книжкову полицю). Розповісти про назви професій людей, що беруть участь у процесі виготовлення книжок; прищеплювати любов до книги за допомогою загадок, прислів’їв; виховувати дбайливе ставлення та бажання ремонтувати зіпсовані книги.

Зміст діяльності Примітки
ПОНЕДІЛОК
Ранкова гімнастика https://youtu.be/H-_6-wpwuxY
Ранкова зустріч "Привітання зі святом" https://youtu.be/K7uIuOOX2Rw
Предметний світ "Книга - скарбниця мудрості" https://youtu.be/N55e8J7Lze4
Хвилинка допомоги матусі
Інтерактивна гра "З якої казки герої" https://learningapps.org/watch?v=ppaam08bj22
Робота з батьками: "ВІММЕЛЬБУХИ Що це таке? Яка від них користь? Огляд книг" https://youtu.be/gSsJHd0vxyY
Відео пам'ятники книгам"https://youtu.be/k6d_aK8hygw
ВІВТОРОК
Руханка "Миколай"https://youtu.be/8r74niIO2l8
Ранкова зустріч "З чого виготовляють книги"https://youtu.be/AxncKHxf0KI
Конструювання "Закладка для книжки"https://drive.google.com/file/d/10rf7AzHS4EudSYbo7MV1f6FFvyOuyruC/view?usp=drive_web&authuser=0
Музичне заняття "Я люблю Миколая" https://youtu.be/SNrJRw_y2r4
Інтерактивна гра "Назви назву казки" https://learningapps.org/watch?v=p51sbc70t22
Хвилинка допомоги татові
Робота з батьками "Дитячі книги про козаків" https://youtu.be/GisytwpKIdQ
СЕРЕДА
Ранкова гімнастика https://youtu.be/H-_6-wpwuxY
Ранкова зустріч "Вчимося любити книгу та навчатися по книзі" https://youtu.be/0FzhP8p9I_4
Заняття з природи "Зима" https://youtu.be/oZLUH0smN9s
Комунікативний розвиток "Книга - наш друг" https://youtu.be/ZZhlqjpKytY
Інтерактивна гра "Назви казку" https://wordwall.net/uk/resource/38719349
Хвилинка допомоги бабусі
Робота з батьками "Як книга на світ з'явилася" https://youtu.be/OV4cJ7N6kio
Що прочитати дітям: "Пригоди Шкарпетки" https://youtu.be/kYejllsJdcw
ЧЕТВЕР
Руханка "Миколая"https://youtu.be/8r74niIO2l8
Ранкова зустріч "Історія виникнення книги"https://youtu.be/L-RlGZfZ6So
Літературна скринька "Знайомство з бібліотекою"https://youtu.be/azAjWSLRn1I
Музичне заняття "Пригоди сніжинки"https://youtu.be/H9nker96FVY
Хвилинка допомоги дідусю
Вибір книги в бібліотеці" https://youtu.be/quyl6sHmgbA
Робота з батьками "7 найкращих бібліотек в світі" https://youtu.be/MCVvThM3kfM
Огляд книжок серії "Пограй-но в театр" https://youtu.be/vroN3tF2Low
П'ЯТНИЦЯ
Ранкова гімнастика https://youtu.be/H-_6-wpwuxY
Ранкова зустріч "Як створюють книжки"https://youtu.be/bO2S71RUtYw
Дидактична гра "З якої казки"https://youtu.be/Z8n6ekPN6uE
Образотворча діяльність (ліплення) "Прикрасимо рукавичку" https://youtu.be/3HGWuFwy8wk
Фізична культура https://youtu.be/qSs_1QNJSgY
Хвилинка допомоги братику чи сестричці
Ляльковий театр "Казочка про лінь" https://youtu.be/8LsqgOeeJAE
Інтерактивна вікторина "Вгадай казку"https://wordwall.net/uk/resource/38720344
Робота з батьками "Які книги читати дітям дошкільного віку"https://youtu.be/uAoWQTxzjbI

Додаткові матеріали до теми

ТЕМА. КНИГА ВЧИТЬ, ЯК НА СВІТІ ЖИТЬ

Освітні завдання: ознайомити дітей з історією появи, процесами виготовлення книг; удосконалювати знання дітей про правила користування книгою, уміння оцінювати ситуацію; прищеплювати любов до книги; розвивати пам’ять, мислення, уяву, уважність, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до книг.

Матеріал: зіпсована книга, ілюстрації за темою «Історія книги»; розрізні картинки до гри «Склади лист».

Хід заняття

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання
Кожен щастя хоче знайти,
Бажають радіти і я, і ти,
Отож часу не гайте —
Шукати щастя починайте.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Дорослі пропонують дітям відгадати загадку.

Дуже я потрібна всім:
І великим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. (Книга.)

- Здогадалися, про що йтиметься на занятті? Так. Сьогодні поговоримо про книги.

Батьки удають, ніби чують якийсь плач, пропонують дітям озирнутись довкола. Малята знаходять під столом понівечену книгу.

— Ось хто плаче! Вона почувається погано! Що трапилося? Хто ж це так повівся з книгою? (Припущення дітей).

Розповідь про книгу

— Давним-давно, коли перші люди з’явилися на землі та навчалися працювати. Вони передавали свої знання наступним поколінням у вигляді письма на стінах у печері. Спочатку це були малюнки, що розповідали про полювання, риболовлю. Адже писати люди ще не вміли. Батьки демонструють картинки із зображеннями наскальних малюнків.

— Пізніше люди почали зображувати свої малюнки на дощечках, що виготовляли з глини. Батьки демонструють зображення дощечок з глини для письма.

— А тепер пропоную вам відтворити зображення з печери.

Дидактична гра «Склади листа»

Правила гри. Батьки пропонують дітям розрізане зображення малюнка. Потрібно скласти з частин цілий малюнок.

— Глиняних дощечок збиралося дедалі більше. Вони були важкими, незручними в перенесенні й користуванні. Це були перші книги, як наші цеглини — глиняні сторінки, випалені на вогні.

Пізніше люди вдосконалювали «виробництво» книг і замінили глину вичиненою телячою шкірою. Такі книги називали пергаментами. Їх скручували у великий рулон. Вони були схожими на метрові шпалери. А тепер уявіть абетку школяра завбільшки з рулон шпалер. Батьки демонструють пергамент.

— Як ви вважаєте: зручно це чи ні? А скільки потрібно телят, щоб виготовити такі книги і зошити? Згодом у Європі почали виробляти папір з деревини, а писати книги продовжували від руки. Винахідник з Німеччини винайшов спосіб друкувати книги. Саме цей спосіб виготовлення книг удосконалюється донині.

— Розгляньте ось ці картинки. Чи легкий шлях здолала книга, аби мати такий вигляд, як книги на нашій поличці? Діти розглядають серію картинок, де зображено стовбури дерев, деревообробну фабрику, друкарські верстати, художників, які малюють ілюстрації до книг, бібліотеку.

— Багато людей працюють, щоб створити гарну книгу. Аби книга довго була товаришем, необхідно вміти поводитися з нею. Розкажіть, як слід поводитися з книгою.

Правила поводження з книгою

1) Брати книгу слід тільки чистими руками, щоб не залишити плям.

2) Не можна малювати на сторінках книг.

3) Розглядати книгу необхідно по черзі, не тягнути сторінки в різні сторони.

4) Не можна виривати книгу одне в одного з рук, перегинати книгу під час читання.

Фізкультхвилинка


Дидактична гра «Це я і мої друзі»

Правила гри. Батьки пропонують дітям оцінити поводження з книгами, давши відповідну відповідь: якщо позитивно — вимовляють: «Це я і мої друзі», а негативно — мовчать.

Варіанти для гри

Хто книги любить розглядати
Та на поличку їх повертати?
Хто ілюстрації з книг вирізає,
А книги у сміття кидає?
Хто книгу переглядає,
Навпіл не перегинає?
Хто олівці до рук брати поспішає
Та малюнки між ілюстраціями залишає?
Хто обідати поспішає,
Книгу супом обливає?
Хто книги охайні має,
Завжди їх доглядає?


Дидактична вправа «Кращі знавці прислів’їв»

Опис вправи. Діти по черзі називають прислів’я та приказки про книгу.

Прислів’я та приказки про книгу

1) Золото добувають із землі, а знання — із книг.

2) Книгу читаєш — розуму набираєш.

3) Книга — твій друг, без неї — як без рук.

4) Хто з книгою щиро дружить, тому вона вірно служить.

5) Книга в житті допомагає, уму-розуму навчає.

ІІІ. ПІДСУМОК

— Що цікавого ви дізналися про книги?

— Що ще вам сьогодні запам’яталося?

— Як потрібно ставитися до книги?


ТЕМА. МИ — МАЙБУТНІ ЧИТАЧІ

Освітні завдання: формувати в дітей уявлення про бібліотеку, про працю бібліотекаря; ознайомити з правилами поведінки з книгами; розвивати спостережливість, мислення, зв’язне мовлення; виховувати дбайливе ставлення до книг, повагу до праці бібліотекаря.

Матеріал: текст вірша Віктора Вікторова «Пісенька про книжку», сюжетна картинка «В бібліотеці», бібліотечна книга.

Хід заняття

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання

Усміхнімось всім навколо —
Небу, сонцю, квітам, людям —
І тоді обов’язково
День для вас привітним буде!

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

— Чи любите ви слухати казки, оповідання, вірші, загадки? Де можна все це прочитати?

ПІСЕНЬКА ПРО КНИЖКУ Віктор Вікторов

Книга — добрий, мудрий друг,
Книга знає все навкруг:
З нею взнаєш сто країн
І сягнеш морських глибин,
Долетиш за мить одну
В міжпланетну далину.
Друг твій, книга, відповість,
Що верблюд в пустелі їсть,
Скільки літ живуть кити, —
З неї все узнаєш ти!

— Сьогодні ми відкриємо віконце в життя книг. Чи всі книги однакові? Чим вони можуть відрізнятися? Де можна побачити багато книг?

Розповідь батьків про бібліотеку

— Бібліотека. Це слово прийшло до нас із грецької мови, а означає: «бібліо» — книга, «тека» — зберігання, тобто це місце для зберігання книг. Тут книги розумні спокійно живуть У тихій великій світлиці. А двері широкі відкриті ведуть До знань золотої скарбниці.

Батьки демонструють сюжетну картинку «В бібліотеці» й пропонує розглянути її.

— Ми потрапили до бібліотеки.

-Скільки книг у бібліотеці?

-Де зберігаються книги?

-Скільки стелажів — полиць для книг?

-Хто відвідує бібліотеку?

Людей, які відвідують бібліотеку, називають читачами.

-Як ви гадаєте чому?

Ось за столом сидить людина.

Це бібліотекар. Бібліотекар тут найголовніший. Він стежить, щоб книги стояли у певному порядку.

Книги одного письменника — в одному місці. Між розділами особливі таблички — роздільники. Між стелажами можна побачити людей. Вони також читачі. Вони вибирають книгу, щоб узяти її із собою. Кожна книга має знак — штамп. Показує дітям бібліотечну книгу зі штампом.

Бібліотекар веде на кожного читача формуляр. У формулярі записують назву книги, яку обрав читач, число, коли необхідно повернути книгу до бібліотеки.

Книгами в бібліотеці користується багато людей, а вони залишаються такими гарними. Як ви гадаєте, у чому тут секрет?

Так. Існують правила поводження з книгами.

Які саме?

Правила поводження з книгою

1) Перш ніж книги в руки брати,

Їх необхідно чисто вимити.

2) Книгу не перегинай,

Сторінок не розсипай.

3) В книгу ручки не клади —

Її життя на довше збережи.

4) Сторінок не загинай,

Закладинки виготовляй.

5) Хочеш за обід сідати —

Залиш книгу відпочивати.

Час і нам відпочити,

Фізичні вправи зробити.


Фізкультхвилинка


Дидактична гра «Оціни вчинок»

Правила гри. Необхідно оцінити поведінку однолітка, звернувши увагу на порушення правил поведінки з книгами або похвалити за їх виконання.

Варіанти для гри

Івасик читав книгу. Та раптом друзі покликали грати в футбол. Він швидко загорнув куточок сторінки і побіг до них на майданчик.

Мама Одарки повернулася з магазину і принесла їй полуничне морозиво. Одарці дуже хотілося його скуштувати, але в цей час вона читала книгу. Одарка поклала в книжку закладинку і згорнула її. Тепер вона зможе насолодитися смачним морозивом.

Книги дружать з дітворою,
Полюби їх у житті,
І улюблені герої
Будуть друзями в путі.

ІІІ. ПІДСУМОК

— Про що сьогодні говорили?

— Що нового запам’ятали?

Кiлькiсть переглядiв: 46